суббота, 10 сентября 2016 г.

Про трьох братів Самарських. дума XVII ст (Егор Мовчан)/ ДУМА ПРО ТРЬОХ БРАТІВ САМАРСЬКИХ (ТРИ БРАТИ САМАРСЬКІ) Українська народна пісня У річки Самарки, У криниці Салтанки, Там усі поля самарські пожарами погоріли, Тільки не горіло два терни дрібненьких, Два байраки зелененьких, Бо там подлі їх лежало три брати рідненькі: То вони постріляні, Порубані, На рани смертельнії знемагали, Що у їх рани рубанії кров’ю ізійшли, А стрілянії до серця при[й]шли. Промовить старший брат до середульшого словами, Обіллється дрібними сльозами: «Коли б ти, братіку, добре дбав, Щоб ти на ноги козацькії вставав, Збанок козацький у руки брав, До криниці Салтанки прихожав, Холодної води набирав, Наші б рани козацькії смертельнії промивав». Середульший брат тоє зачуває, Словами промовляє: «Як же мені, брате, на ноги козацькії вставати? Що у мене ноги козацькії порубані, Руки козацькії постріляні, Голова козацькая моя побита, — Попросимо ми свого меншого брата, Нехай наш найменший брат на ноги козацькії вставає, У тонкії войськовії суремки заіграє, То будуть козаки чистим полем гуляти, Будуть наші ігри козацькії зачувати, Будуть вони до нас приїжджати, Будем ми добре дбати, Отцеві і матері в землю християнськую поклон передавати. Щоб нас отець і мати добре знали, Вони б до нас приїжджали, Вони б нас хорошенько поховали». Менший брат теє зачуває, Словами промовляє: «Брати мої милії, Як голубоньки сивії! Чи не ті ж мене саблі турецькі порубали, що і вас? Чи не ті ж мене стрілки-яничарки постріляли, що і вас? Як вам, братця, не можна на ноги козацькії вставати. Так же і мені. Хоч я, братця, буду в тонкії суремки жалібненько іграти, То будуть турки-яничари, Безбожні бусурмани, Чистим полем гуляти, Будуть наші ігри козацькії зачувати, Будуть до нас приїжджати, Будуть нам живйом каторгу завдавати. Лучче нам, братця, оттут в чистім полі помирати, Отця і пані-матки, І родини сердечної В очі не видати»... Стала чорная хмара на небі наступати, Стали козаки в чистім полі помирати, Стали свої голови козацькії в річці Самарі покладати... Чим тая Самарка стала славна, Що вона много війська козацького у себе видала.

1 комментарий:

  1. ДУМА ПРО ТРЬОХ БРАТІВ САМАРСЬКИХ (ТРИ БРАТИ САМАРСЬКІ)
    Українська народна пісня
    У річки Самарки,
    У криниці Салтанки,
    Там усі поля самарські пожарами погоріли,
    Тільки не горіло два терни дрібненьких,
    Два байраки зелененьких,
    Бо там подлі їх лежало три брати рідненькі:
    То вони постріляні,
    Порубані,
    На рани смертельнії знемагали,
    Що у їх рани рубанії кров’ю ізійшли,
    А стрілянії до серця при[й]шли.
    Промовить старший брат до середульшого словами,
    Обіллється дрібними сльозами:
    «Коли б ти, братіку, добре дбав,
    Щоб ти на ноги козацькії вставав,
    Збанок козацький у руки брав,
    До криниці Салтанки прихожав,
    Холодної води набирав,
    Наші б рани козацькії смертельнії промивав».
    Середульший брат тоє зачуває,
    Словами промовляє:
    «Як же мені, брате, на ноги козацькії вставати?
    Що у мене ноги козацькії порубані,
    Руки козацькії постріляні,
    Голова козацькая моя побита, —
    Попросимо ми свого меншого брата,
    Нехай наш найменший брат на ноги козацькії вставає,
    У тонкії войськовії суремки заіграє,
    То будуть козаки чистим полем гуляти,
    Будуть наші ігри козацькії зачувати,
    Будуть вони до нас приїжджати,
    Будем ми добре дбати,
    Отцеві і матері в землю християнськую поклон передавати.
    Щоб нас отець і мати добре знали,
    Вони б до нас приїжджали,
    Вони б нас хорошенько поховали».
    Менший брат теє зачуває,
    Словами промовляє:
    «Брати мої милії,
    Як голубоньки сивії!
    Чи не ті ж мене саблі турецькі порубали, що і вас?
    Чи не ті ж мене стрілки-яничарки постріляли, що і вас?
    Як вам, братця, не можна на ноги козацькії вставати.
    Так же і мені.
    Хоч я, братця, буду в тонкії суремки жалібненько іграти,
    То будуть турки-яничари,
    Безбожні бусурмани,
    Чистим полем гуляти,
    Будуть наші ігри козацькії зачувати,
    Будуть до нас приїжджати,
    Будуть нам живйом каторгу завдавати.
    Лучче нам, братця, оттут в чистім полі помирати,
    Отця і пані-матки,
    І родини сердечної
    В очі не видати»...
    Стала чорная хмара на небі наступати,
    Стали козаки в чистім полі помирати,
    Стали свої голови козацькії в річці Самарі покладати...
    Чим тая Самарка стала славна,
    Що вона много війська козацького у себе видала.

    ОтветитьУдалить